Dlaczego gry stały się kluczowe w badaniach nad SI?

Komputery rozwinęły się do poziomu, na którym można było eksperymentować z praktycznymi algorytmami sztucznej inteligencji w latach 50. minionego stulecia, najbardziej charakterystycznymi problemami sztucznej inteligencji (oprócz łamania nazistowskich kodów) były gry. Stanowiły one wygodną ograniczoną domenę, którą można łatwo sformalizować. Gry planszowe, takie jak: warcaby, szachy albo starochińska gra GO zainspirowały rzeszę badaczy i robią to, aż do dziś.

Techniki wyszukiwania i planowania były ściśle związane z grami. Była to strefa, w której w latach 60. XX wieku sztuczna inteligencja przyczyniła się do wielkich postępów, mianowicie: opracowano wtedy algorytmy, takie jak Minimax lub Przycinanie Alfa-Beta (ang. Alpha-Beta Pruning), są one nadal podstawą do gier w SI. Rzecz jasna przez lata proponowano bardziej zaawansowane warianty

Kwestie, takie jak gry w szachy i rozwiązywanie zadań matematycznych mogą wydawać się bardzo trudne, wymagają one lat praktyki do opanowania i angażowania naszych „wyższych zdolności”, a także skoncentrowanej świadomej myśli. Nic dziwnego, że niektóre wstępne badania sztucznej inteligencji koncentrowały się na tego rodzaju aktywnościach, przy tym mogło się wydawać, że obejmują one istotę inteligencji.

sztuczna inteligencja a szachy

Jednakże wyszło na jaw, że gra w szachy jest bardzo dobrze dostosowana do komputerów, które bez większego wysiłku przestrzegają dość prostych zasad i potrafią obliczać wiele alternatywnych sekwencji ruchów w ekstremalnie szybkim tempie. Przykładowo komputery pokonały panującego mistrza świata w szachach, w owianych sławom pojedynkach Deep Blue vs. Kasparov w 1997 roku. Czy można sobie wyobrazić, że trudniejszym problemem okazało się chwytanie szachowych figur i przenoszenie z miejsca na miejsce!? Podczas gry tej czynności dokonywał człowiek. Komputer wskazywał pola, na które te figury mają być przeniesione.

Podobnie, choć dogłębne opanowanie matematyki wymaga (jak się wydaje) ludzkiej intuicji i pomysłowości, jednakże wiele (ale nie wszystkie) ćwiczenia typowe w szkole średniej lub na studiach można rozwiązać przy pomocy kalkulatora i prostego zestawu reguł.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *